Jobbar i gränslandet mellan akademi och praktik för att få en bättre kollektivtrafik

John Hultén är sedan årsskiftet ny centrumföreståndare för K2 – Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik – som har sin hemvist på Medicon Village i Lund. K2 står för ”kunskap och kompetens för attraktiv kollektivtrafik” och är en nationell forskningssatsning för att göra Sverige till ett internationellt föredöme när det gäller kollektivtrafik som att medel för att utveckla hållbara storstadsområden.

K2 har funnits i två år och växlar 2015 upp en till s.k fulldriftfas med långsiktig och ökad finansiering. Runt 27 miljoner per år innebär möjligheter till hög aktivitet med omfattande forsknings- och utbildningssatsningar.

JohnHulten-2

John Hultén

– Det är spännande och roligt att få verka i gränslandet mellan akademisk forskning och praktisk verksamhet och att vara med om att knyta ihop dessa för att skapa mervärde, säger John Hultén.

John Hultén arbetade innan han kom till K2 som strateg på Trafikverket. Han har också arbetet med trafikfrågor på Näringsdepartementet, där han bland annat var med om att ta fram en nationell plan för transportsystemet, samt på Vägverket i Skåne. Dessförinnan arbetade han med internationellt samarbete på Östersjöinstitutet i Karlskrona. Parallellt med sina tidigare jobb har han forskat på statsvetenskapliga institutionen i Lund, där han också doktorerade 2012 med en avhandling om infrastrukturplanering som politisk process.

Verksamheten på K2 vilar på de två benen forskning och kompetensutveckling Totalt är i nuläget drygt 50 personer från hela landet kopplade till K2:s olika forskningsprojekt – medarbetare från högskolor, myndigheter och kollektivtrafikbranschen..

– Ett av våra viktiga forskningsområden är hur en utbyggd kollektivtrafik kan finansieras i framtiden, till exempel genom ökat medägande, trängselskatter och andra lösningar, säger John Hultén. Vi var också med att arrangera en internationell konferens, som hölls nyligen i Malmö, med nära 120 deltagare som behandlade nya sätt att finansiera kollektivtrafiken. Det finns en hel del att lära av hur man löst finansieringen i andra länder.

Ett annat forskningsområde rör hur man kan uppnå förnyelse och innovation vid upphandling av kollektivtrafik, som ju ofta rör sig om mycket stora belopp.

– Här är en viktig fråga är hur detta kan stimuleras genom de kontrakt som skrivs med den privata sektorn, det ska inte bara handla om lägsta pris. Det är ganska komplext med många aktörer som måste vara involverade och det är en stor uppgift att få de olika aktörerna att samverka för de olika åtgärder som krävs för att nå de önskade målen.

K2 baseras på en idé om samproduktion och drivs i nära samverkan mellan Lunds universitet, Malmö högskola, VTI, Region Skåne, Stockholms läns landsting och Västra Götalandsregionen, och . Dessa parter är också finansiärer tillsammans med Vinnova, Trafikverket och Formas.

Läs mer om K2 på http://www.k2centrum.se