Dialogbaserad styrning av primärvården med hjälp av goda exempel

Anna Häger Glenngård studerar i ett nytt KEFU-projekt erfarenheter av att genom dialog styra, leda och utveckla svensk primärvård med utgångspunkt i goda exempel.

Projektet bygger delvis vidare på en tidigare studie av erfarenheterna av medicinsk revision (som är ett exempel på styrning där indikatorer och dialog kombineras) av primärvården i Region Skåne. Här var en av slutsatserna att om man både vill kunna kontrollera vårdgivare och ge stöd till verksamhetsutveckling verkar just kombinationen av dialog och indikatorer som form för att styra en bra väg framåt.

AnnaHG-blogg

Anna Häger Glenngård

– Genom att studera indikatorer och annan registerdata kan vi till exempel se vilka vårdgivare som har stor andel nöjda patienter trots att de arbetar i socioekonomiskt tunga områden, där patienter generellt sett är mindre nöjda med vården och därigenom utgör goda exempel för andra vårdgivare. I många fall verkar det vara så att vårdgivare som är bra på en sak också är bra på andra saker – det finns på övergripande nivå ganska svaga bevis för att vårdens målsättningar står i motsats till varandra. Men kvantitativa analyser ger inga förklaringar till hur dessa vårdgivare arbetar och varför de blir goda exempel.  Vill man gå ett steg längre och utveckla vården utifrån kunskap om vad som faktiskt verkar fungera bra måste man veta mer, man måste också prata med vårdgivarna, säger Anna Häger Glenngård.

En annan slutsats i den tidigare rapporten var att om styrningen av vårdgivare ska lyckas vara ha både en kontrollerande och en stödjande roll är det viktigt med regelbunden kontakt med alla vårdgivare. För att bidra till verksamhetsutveckling är det viktigt att de som granskar vården är stödjande och regelbundet besöker alla vårdgivare, inte enbart de som har svårt att leva upp till de krav och villkor som ställs.

– Om man bara besöker vårdgivare som har svårt att uppnå mål kopplade till kvalitet och annat är det svårt att hitta sådana som utgör goda exempel och lära av dessa. Alla vårdgivare kan dessutom få hjälp att förbättra sin verksamhet på marginalen och det behövs goda exempel för att goda arbetssätt ska kunna spridas mellan olika vårdgivare.

Den nya studien inleds med en enkät som skickas ut till kontaktpersoner i samtliga landsting och regioner, kompletterat med telefonintervjuer. Detta för att skapa en bild av i vilken utsträckning man arbetar med styrning genom dialog respektive med registerdata, och uppfattning om vilka konsekvenserna har blivit för vårdgivare.

– Med utgångspunkt från denna kartläggning kommer jag att välja ut och göra djupare fallstudier av några sjukvårdshuvudmän som arbetar på ett strukturerat sätt för att identifiera goda exempel och som sedan också sprider erfarenheterna till andra vårdgivare för att utveckla primärvården, säger Anna Häger Glenngård.