Ny bok om styrning av offentliga verksamheter
Den nyutkomna boken “Managing Public Services – Making Informed Choices” är tänkt både som en lärobok och som ett stöd för chefer som är öppna för att ta till sig nya idéer. Många av bidragen i boken är författade av forskare med nära koppling till KEFU.
Boken tar utgångspunkt i att offentliga organisationer verkar i en alltmer komplex och snabbt föränderlig värld. Det innebär bland annat att det blir viktigt med flexibla och reflekterande chefer som är villiga att ta till sig ny kunskap, som kan tänka strategiskt och som kan fatta beslut tillsammans med andra.
Här varnas också för ”recipe management” som innebär att man kopierar metoder för styrning och ledning från andra organisationer eller företag. I stället framhålls nödvändigheten av ”reflective management”, ett begrepp som diskuteras och belyses från olika perspektiv och med en rad praktiska exempel.
Redaktörer för boken är Irvine Lapsley, föreståndare för IPSAR vid University of Edinburgh Business School och tidigare gästprofessor vid Ekonomihögskolan, Lunds univeritet, och Ola Mattisson, universitetslektor i strategi vid Ekonomihögskolan i Lund. Som framgår av innehållsförteckningen nedan är många av kapitlen skrivna av forskare som ingår i KEFU:s forskarnätverk.
Länk till boken på förlagets hemsida
Länk till bokus
Table of Contents
SECTION ONE Introduction
1 Introduction
Irvine Lapsley and Ola Mattisson
SECTION TWO Strategic positioning
2 Managing with a vision
Ola Mattisson
3 Strategizing: At a new crossroads?
Mikael Hellström, Stein Kleppestø and Ulf Ramberg
4 Management of change: For better or worse?
Irvine Lapsley
SECTION THREE Renewal of core practices
5 From cost accounting to strategic cost management: The experience of Italian higher education
Deborah Agostino and Michela Arnaboldi
6 Rethinking performance management
Anders Anell
7 Public procurement a vehicle for change?
Anna Thomasson and Jörgen Hettne
8 Governing in a digitalized era
Anna Thomasson and Jonas Ledendal
SECTION FOUR Innovations in management practices
9 Brand orientation: Tensions and conflicts in public management
Jon Bertilsson, Jens Rennstam and Katie Sullivan
10 Is Lean Management the natural order in public services transformation?
Irvine Lapsley
11 Managing resilience
Hans Knutsson
12 The risks of risk management
Irvine Lapsley
SECTION FIVE The reflective manager in action
13 Concluding comments: The reflective manager in action
Irvine Lapsley, Ola Mattisson and Ulf Ramberg